Mislukte SAP-implementatie drukt Free Record Shop in het rood
De Free record Shop had drie jaar voorbereiding zitten in de overstap op SAP. In de laatste fase werkten dertig tot veertig man aan de implementatie. In de laatste week voor livegang sliep de hele IT-afdeling zelfs op kantoor. Ondanks die inzet ging het na oplevering snel mis met de logistiek van de Free Record Shop: "We kregen het nieuwe softwaresysteem niet goed aan de gang. De bevoorrading van de winkels liep daardoor spaak. De magazijnen stonden vol, en de winkels waren leeg", verklaarde Breukhoven tegenover het FD. Het ging overigens niet om één majeur probleem, maar om een aaneenschakeling van kleine foutjes die uiteinedlijk 'één groot probleem' werden. Dat gebeurde op een uiterst ongelukkig moment. Vertrouwend op de lange voorbereiding durfde Free Record Shop een implementatie vlak voor de decembermaand aan. Het omzetverlies dat door de softwareproblemen geleden werd, was daardoor fors, en bovendien niet meer goed te maken. Breukhoven neemt - namens de Free Record Shop - zelf de schuld op zich voor de mislukking. SAP en Ctac, dat voor de implementatie was ingehuurd, treffen volgens hem geen blaam. Ctac had zelfs een live-gang in oktober nog expliciet ontraden. Op de achtergrond speelde ook een rol dat Free Record Shop eerst in zee was gegaan met Odyssey Systems, dat beter thuis was in de groothandel. Dat pakket werd tijdens het project ingeruild voor SAP en Ctac, toen bleek dat de groothandelsfilosofie Free Record Shop niet goed paste. Het heeft uiteindelijk zes maanden na beoogde live-gang gekost om het nieuwe systeem in bedrijf te krijgen. Ctac is nog steeds bezig om de laatste plooien glad te strijken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee