Spelletjescomputers verspillen onnodig veel energie
Stijging van 50 procent in drie jaar
Spelletjescomputers zijn goed voor 1 procent van de energieconsumptie door Amerikaanse huishoudens; een stijging met 50 procent in drie jaar tijd. Dat zou makkelijk 75 procent minder kunnen, becijferen de onderzoekers, als de makers van de spelletjescomputers eraan gedacht hadden om een slaapstand te implementeren voor spelletjescomputers die langere tijd niet in gebruik zijn. Want eigenaren zetten de spelletjescomputer vaak niet uit.
Die conclusie trok veel kritiek vanwege de aannames die in het onderzoek zijn gemaakt. Zo gaan de onderzoekers ervan uit dat 30 procent van de bezitters hun spelletjescomputer nooit uitzet. Mede-auteur Eric Hittinger gaf in een reactie tegenover Ars Technica toe dat daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor is. In eerste instantie ging Hittinger ook uit van een lager getal: 10 procent. Maar dat stelde hij naar boven bij na een informeel onderzoekje onder familie, vrienden en bekenden - en een controle op hun antwoorden door via Xbox Live en PSN hun onlinestatus op verschillende momenten van de dag te meten. Hittinger en collega's zijn wel bezig met onderzoek om deze aanname te checken.
Wel slaapstand in nieuwste generatie spelcomputers
Voor de conclusies maakt ook uit, dat de cijfers betrekking hebben op 2010. Sindsdien heeft Microsoft in de Xbox 360 een automatische slaapstand geïmplementeerd, en maakt Sony zo'n functie beschikbaar via een update voor zijn PlayStation 3. Hittinger juicht dat toe. Maar dat verandert niets aan de verspilling door de pakweg 75 miljoen oudere spelletjescomputers in de Verenigde Staten die niet met zo'n automatische uitschakelstand zijn uitgerust.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee