AI analyseert Oktoberfest, voor wetenschap en e-commerce
Bezoekers van het Oktoberfest in München blijken een voorkeur te hebben voor Jagermeister, perenbrandy en pullen bier, weet ZDnet te melden op basis van het onderzoek door wetenschappers van Cornell. Zij hebben gedurende 11 dagen een dataset van zo'n 1100 beelden samengesteld en die ten dele geanalyseerd middels machine learning. Vooralsnog is niet de hele dataset geanalyseerd, omdat dit "te arbeidsintensief" zou zijn, verklaren de onderzoekers.
Lastige omstandigheden
In het onderzoek naar automatische beeldherkenning van bier, braadworst en andere waren is ook het verschil onderzocht tussen dag- en nachtfoto's. De nauwkeurigheid van de AI bleek bij opnames in de avond flink onderuit te gaan, doordat het beeld slechts is en dus lastiger te herkennen voor computers. Ook zijn bewust verschillende 'composities' getest, zoals veel en veel verschillende waren vlak bij elkaar in beeld, en gedeeltelijke verhulling door bijvoorbeeld mensen vóór de af te rekenen waren.
De dataset van zo'n 600 gigabyte, bestaande uit de niet-geanalyseerde beelden, is openlijk ter beschikking gesteld, voor onderzoekers wereldwijd. De wetenschappers van Cornell stellen dat verder onderzoek nodig is. Voor toepassingen zoals geautomatiseerde checkout (afrekenen) zijn stabiele resultaten vereist, en dat is nog geen gegeven met de huidige staat van machine learning voor het herkennen van objecten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee