App-ontwikkelaars hebben lak aan privacy
Informatie over persoon en plaats naar adverteerders
Tot de apps die het het minst nauw nemen met de privacy van hun klanten behoren Pandora en Paper Toss, die beide zowel voor iPhone als Android beschikbaar zijn. De eerste, een muziek-app, stuurt de informatie naar 8 advertentiebedrijven: plaatsbepalingsgegevens naar 7 van deze, het apparaatnummer naar 3, en demografische gegevens naar 2. Het spelletje Paper Toss stuurt gegevens naar 5 advertentiebedrijven. En TextPlus 4, een sms-applicatie voor de iPhone, stuurt het apparaatnummer naar 8 bedrijven, en gegevens over verblijfplaats, leeftijd en geslacht naar 2 daarvan.
Het onderzoek van The Wall Street Journal bevestigt eerdere onderzoeken naar de omgang met identificeerbare gegevens door apps voor iPhone en Android, begin oktober. De publiciteit die die onderzoeken trokken, lijkt tot weinig verbetering te hebben geleid.
Gegevens gebruiken moet gemeld, maar gebeurt niet altijd
Officieel behoren apps wel duidelijk te maken dat ze gegevens die de gebruiker zelf invoert, kunnen doorgeven aan derden. The Wall Street Journal heeft in zeker een geval geconstateerd dat dat niet gebeurt. Bij 2 niet onbelangrijke gegevens geldt deze regel bovendien niet: het apparaatnummer en – wanneer men een app downloadt die de gps-module aanspreekt – de locatiegegevens. Een smartphone-gebruiker heeft bovendien geen mogelijkheid om die gegevens af te schermen.
De bevindingen van het onderzoek zijn gepubliceerd op de website van The Wall Street Journal. Die site is overigens niet gratis.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee