Google stapt af van minimalistische homepage
Google is ooit snel opgekomen in de zoekmachinemarkt door de combinatie van goede zoekresultaten en een homepage die puur gericht was op zoeken. Toenmalige concurrenten als AltaVista en Yahoo! hadden ieder hun homepages volgestopt met allerlei extra's waaronder ook ads, die gebruikers afleidden. Nu lijkt het marktdominante Google een soortgelijke koers te willen varen.
Windows' weerwidget
Het experiment met de veelgebruikte Google-homepage, dat is ontdekt door 9to5Google, toont een rij 'information cards' onderaan de pagina. Die zes blokjes geven elk een eigen categorie informatie weer. Als een gebruiker op één ervan klikt, of het aanraakt op een touchscherm, klapt het blokje uit óf geeft het een pagina met zoekresultaten weer.
Microsoft heeft recent een vergelijkbare toevoeging gedaan aan de taakbalk van Windows 10. Daar staat sinds enkele updates terug dan rechtsonder een weericoon met korte tekst. Zodra de muispijl daar overheen beweegt, klapt er een venster uit met daarin gedetailleerde weersinformatie, nieuws, verkeersinformatie en meer. Deze data komen van Microsofts MSN-homepage en zijn weinig gebruikte zoekmachine Bing. Het uitschakelen van deze widget zit enigszins verstopt in een uitklapoptie van een rechtermuisklikmenu.
Meer als mobiel?
In Windows 11 heeft Microsoft deze widget voor weer en nieuws helemaal links op de taakbalk gezet. Daar zit al sinds Windows 95 de vertrouwde startknop, die in Windows 11 naar het midden is verplaatst. De test die Google nu uitvoert om gebruikers standaard al informatie en nieuwskoppen te geven, doet 9to5Google denken aan de opzet van 'Google Discover' dat op mobiele apparaten wordt aangeboden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee