Overslaan en naar de inhoud gaan

'Negeren van sociale media is gevaarlijk'

De klanten zijn allang thuis op sociale netwerken en zij verwachten van de bedrijven waar ze zaken mee doen een soortgelijke instelling. In 2014 zal het al 'not done' zijn om geen reactie te geven op Twitterberichten, meldingen via Facebook of uitingen via een van de andere sociale netwerken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De klanten lopen weg

Carol Rozwell, distinguished analyst bij Gartner, stelt: "Als een bedrijf geen antwoord geeft, schrikt dat nieuwe klanten af. Maar ook bestaande klanten zullen zich ongemakkelijk voelen als ze geen feedback krijgen. We hebben een model gemaakt waaruit blijkt dat 15 procent van de bestande klanten een sterke neiging krijgt om bij een andere firma te gaan kijken of ze daar wel via sociale netwerken kunnen communiceren."

Niet op elk wissewasje reageren

Natuurlijk hoeven bedrijven niet à la minute een reactie te geven. Het is ook afhankelijk van het belang van de boodschap die binnenkomt. Bedrijven doen er goed aan een team samen te stellen dat de binnenkomende berichten bekijkt en vervolgens besluit hoe er actie op wordt ondernomen. "De niet-relevante meldingen moeten ze resoluut aan de kant schuiven. Daar moeten ze ook de bevoegdheid voor krijgen", aldus Rozwell.

Als er wel een reactie gewenst is, dan moet meteen duidelijk zijn welke functionaris die reactie dan moet geven. Er moet een draaiboekje liggen. Volgens Gartner wordt er nog te veel ad-hoc gereageerd op signalen die via sociale media binnenkomen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in