Overslaan en naar de inhoud gaan

Senior manager waardeert social media hoger dan junior

Van de senior managers geeft 74 procent aan het gebruik van social tools belangrijk te vinden voor de organisatie. Bij de jongere garde ligt dat percentage op 58 procent. Dit blijkt uit een onderzoek dat Millward Brown uitvoerde in opdracht van Google in 7 Europese landen waaronder Nederland. De onderzoekers ondervroegen 2700 leidinggevenden in bedrijven met meer dan 50 werknemers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het belang van sociale media voor bedrijfsvoering lijkt ook cultureel bepaald. In Spanje en Italië is 74 procent van de ondervraagden overtuigt dat de inzet van sociale media hen kan helpen beter te werken. In Nederland ligt dat percentage op 55, net boven dat in hekkensluiter Denemarken.

Verder blijkt uit het onderzoek een correlatie tussen de positieve houding van sociale media en snelgroeiende bedrijven, snelle carrièremakers en mensen die zeggen zich tevreden te voelen in hun werk.

Pagina vol smileys

"Het is voor het eerst dat er goed onderzoek is gedaan naar de inzet van sociale media door professionals", zegt Peter Kerkhof, hoogleraar communicatiewetenschappen en werkzaam aan de VU en de UvA. "Het onderzoek maakt wel duidelijk dat het zakelijk gebruik van sociale media nog in de kinderschoenen staat." Hij zegt wel verrast te zijn door de houding van de senior leidinggevenden. "Twee jaar geleden moest je echt veel moeite doen om de directie van bedrijven te overtuigen dat sociale media meer waren dan de pagina's vol smileys op de Hyves van hun dochter."

Bedrijven zien volgens Kerkhof steeds meer in dat wanneer zij het personeel zelf laten communiceren over producten of diensten, dat een gunstige uitstraling heeft. Kerkhof: "Microsoft heeft er veel baat bij gehad software-ontwikkelaars te laten bloggen. Daaruit blijkt dat daar hele goedwillende programmeurs werken en dat hielp het beeld van het Rijk van het Kwaad afbreken."

De onderzoekers hebben hun respondenten geen vragen gesteld over het beleid van hun bedrijf ten aanzien van het gebruik van sociale media, restrictief of juist stimulerend. De voorwaarde voor deelname aan het onderzoek was wel dat het gebruik van sociale media mogelijk was binnen het bedrijf.

Google publiceerde het volledige rapport van Milward Brown.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in