UWV organiseert banenmarkt op Twitter
Niet verplicht, wel aanbevolen
Met de actie wil UWV werkgevers en werkzoekenden digitaal en op een interactieve manier met elkaar in contact brengen. Alle ingeschreven werkzoekenden bij UWV krijgen in de betreffende regio’s een uitnodiging om deel te nemen aan de digitale banenmarkt. Zij kunnen direct reageren op interessante vacatures en zichzelf presenteren aan verschillende werkgevers. “Deelname is niet verplicht, maar het wordt wel van harte aanbevolen”, zegt Sandra van Gaalen, manager bij UWV.
Deelnemende werkgevers is gevraagd om tijdens de banenmarkt op Twitter de eerder genoemde speciale hashtags toe te voegen aan hun vacaturetweets. “Voor beide partijen is het een snelle en gemakkelijke manier om met elkaar in contact te komen”, aldus Van Gaalen. Een eerste test in Twente in mei van dit jaar verliep volgens haar succesvol. “Het heeft voor enkele twitterende werkzoekenden meteen tot een baan geleid. Daar is het ons natuurlijk om te doen en daarom gaan we door met deze proef.”
Ook ingegeven door bezuinigingen
Het UWV verplaatst steeds meer dienstverlening naar internet als gevolg van bezuinigingen. De komende drie jaar verdwijnen duizenden banen bij de organisatie, die een half miljard euro moet bezuinigen. In de periode tot 2014 worden bijna zeventig fysieke vestigingen gesloten. Alleen moeilijk bemiddelbare werklozen zijn daarna nog welkom op locaties van het UWV.
Gisteren was #TBNN gedurende enkele uren een trending topic. Dat is volgens Marc Drees van Recruitment matters minder succesvol dan het lijkt. In totaal werden 639 tweets met die hashtag verstuurd, waarvan 220 tweets ter promotie van de banenmarkt, 240 retweets en 96 tweets door werkgevers die vacatures aanboden. “De banenmarkt blijkt dus uitsluitend een zendmast te zijn geweest. Mogelijk hebben werkzoekende twitteraars op basis van de links in de vacaturetweets iets van hun gading gevonden, maar dat had dan allang via andere kanalen gebeurd kunnen zijn. Tenzij werkgevers uitsluitend voor dit event vacatures in de aanbieding hadden, wat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk is”, schrijft Drees op zijn blog.
Moderatie
Verder betwijfelt Drees of er een moderator is geweest van UWV WERKbedrijf. “Dat zou dan een enorm gemis zijn; want zonder enige sturing en stimulering is dit niets meer dan 639 tweets met dezelfde hashtag. En geen digitaal met elkaar in contact brengen van werkgevers en werkzoekenden.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee