Overslaan en naar de inhoud gaan

Vraag naar IT-producten stagneert

Uit de downloads blijkt een grote vraag naar software zoals Office-suites, supplies als printerkoppen, toner, en printerkits en naar co-locatiediensten. De belangstelling voor desktop-pc´s en notebooks daarentegen daalt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

HP blijft het populairste merk in het online-kanaal met een marktaandeel van 20,3 procent. Toshiba en Philips stegen het sterkst, terwijl Lenovo wat wegzakt bij de aankopen via internet. Dat is des te opmerkelijker omdat Lenovo juist vorige week HP als pc-leverancier passeerde als grootste leverancier, volgens marktonderzoeker Gartner.

De terugval heeft te maken met de aanhoudend dalende vraag naar notebooks en pc´s, aldus Icecat. Alleen Toshiba lijkt daar in de online-verkoop weinig last van te hebben. Acer, Asus, Fujitsu en Sony lijden er ook onder.

Flinke groei voor Intel

Van de grote merken is Intel de sterkste groeier bij webaankopen. De vraag naar informatie voor producten van Intel steeg met 328 procent.
Het gehele online-kanaal is sterk gegroeid in het afgelopen kwartaal. De downloadactiviteit van product-datasheets steeg met 14 procent tot 474 miljoen. Het aantal e-commercesites dat Icecat heeft gemeten, nam toe met 41 procent tot 16.695 stuks.

Het aantal door Icecat gemeten e-commerce-sites groeide met 41procent in het 3e kwartaal 2012, vergeleken met dezelfde periode één jaar eerder. Hun downloadactiviteit nam 14 procent toe tot 474 miljoen product-datasheet downloads. Het aantal gemeten merken is gegroeid tot 5950 en het aantal categorieën groeide met 24 procent tot 1.434.

Producten met een groen label, zoals EnergyStar en EPEAT, zijn tot 33 procent populairder in het online-kanaal dan vergelijkbare producten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in