Weinig bedrijven blokkeren sociale media tijdens werktijd
Deze bedrijven laten niet alleen het gebruik van sociale netwerken toe, maar ook dat van eigen smartphones en andere mobiele elektronica. Wel maken zij zich hierover zorgen. Men vreest voor de beveiliging, voor de schade die aan het bedrijfsmerk kan worden toegebracht, maar ook voor de productiviteit. Twee derde heeft ook geen tools in huis om te monitoren hoeveel tijd hun werknemers besteden aan sociale media. Bijna 90 procent legt zijn medewerkers daarin ook geen beperkingen op. Wel gaat driekwart er vanuit dat de productiviteit erdoor wordt verlaagd. Slechts een kwart gelooft dat sociale netwerken juist de productiviteit verhogen.
Genoeg omweggetjes
Binnen de organisaties waarin de sociale netwerken zijn geblokkeerd zijn echter nog genoeg mogelijkheden voor medewerkers om deze sites alsnog te bezoeken onder werktijd. Bijna 90 procent mag namelijk wel zijn eigen smartphone gebruiken, ook al beseft bijna 60 procent van de ondervraagde HR-medewerkers dat werknemers hiermee óók op sociale netwerken kunnen.
Twee derde van de organisaties gelooft niet dat het hen minder interessant maakt bij sollicitanten. Dat is overigens heel wat anders dan wat vorig jaar uit een onderzoek van Cisco kwam. Daarin stond dat 56 procent van studenten niet wil werken bij een bedrijf dat sociale netwerken blokkeert.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee