Adblockers toch niet uit de gratie bij Chrome
Ontwikkelaars hadden gelijk grote bezwaren aangetekend bij Google nadat de geplande wijzigingen werden gepresenteerd. Google benadrukte echter met klem dat het nooit de bedoeling was geweest met de wijzigingen om het blokkeren van content te bewerkstellingen.
Google presenteerde bijna een maand geleden de wijzigingen aan de API genaamd 'webRequest' als een noodzakelijkheid om 'kwaadaardige' extensies te stoppen in hun acties. De betreffende extensies vormen een bedreiging van de privacy van de browsergebruikers. De aanpassingen aan de API werden dan ook voorgesteld als onderdeel van een voortdurende zoektocht naar veiliger extensies zoals vastgelegd in een manifest.
Maar een neveneffect van de keuzes die Google had gemaakt, was dat veel extensies bedoeld om advertenties te blokkeren niet meer zouden werken. Voor Google als bedrijf dat leeft van advertentie-inkomsten geen onplezierig bij-effect, hoewel het bedrijf zelf weinig of geen gebruik maakt van bannering en layered ads.
Webrequest maakt het in de huidige vorm mogelijk elk opvraging (request) van data die een pagina doet te analyseren. Vervolgens kan via de API het verzoek aangepast worden of helemaal geblokkeerd. Het nadeel van die werking is dat de webextensies de mogelijkheid hebben al het netwerkverkeer te bekijken. Dat kan een forse inbreuk op de privacy betekenen. De extensies kunnen bijvoorbeeld zien welke cookies zijn geplaatst. Bovendien heeft de API nog al een effect op de prestaties van de browser omdat al die network requests geanalyseerd moeten worden voordat ze worden doorgestuurd. Bij sommige pagina's gaat het om vele tientallen requests. Google stelde daarom een nieuwe API voor genaamd 'declarativeNetRequest' die verhinderde dat complexe algoritme op de API werden uitgevoerd. Het resultaat is dat adblokkers niet meer zouden functioneren.
Lijst met ongewenste sites
Om het blokkeren van advertenties toch mogelijk te maken stelde Google voor een lijst aan te houden met ongewenste websites die de browser dan zelf zou blokkeren. De ontwikkelaars van adblokkers kwamen gelijk in het geweer. Zij konden aantonen dat de vertraging door adblockers doorgaans erg meevalt, vaak niet meer dan een tiende van een milliseconde.
Google zegt nu opnieuw naar de kwestie te willen kijken. Het bedrijf is echter niet van plan om het huidige gebruik van webRequest voort te laten bestaan. Het zegt opnieuw te willen kijken naar flexibeler voorwaarden voorhet gebruik van de API's. Ook zegt Google dat sommige van de functies van de adblockers ook via andere API's kunnen worden geregeld. Het manifest V3 blijft dus in ontwikkeling en ondertussen blijft Manifest V2 van kracht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee