Hoe lang voordat TomTom net als ASML wordt beschouwd?
Misschien een gekke gedachte, maar hoe lang zal het duren voordat TomTom net zo als ASML wordt beschouwd? Niet dat ook maar op enige wijze gelijksoortige bedrijven zijn. Maar puur en simpelweg op het feit dat er in China bedrijven zijn met flinke behoefte aan de respectievelijke producten van die twee Nederlandse tech-bedrijven.
Toeleveringsketen
Sterker nog: niet alleen behoefte, maar noodzaak. Zonder geavanceerde EUV-chipmachines van ASML geen productie van geavanceerde chips. Zonder nuttige kaarten, routenavigatie en verkeersinformatie van TomTom geen handige Maps-app op smartphones van Huawei. Laatstgenoemde is telecom- en smartphonereus die op beide gebieden problemen heeft door het handelsverbod van de Amerikaanse overheid.
Op telecomgebied wil Huawei overal ter wereld apparatuur leveren voor de aanleg van 5G-netwerken. Op smartphonegebied wil het zijn verovering van de Android-markt voortzetten. Wat 5G betreft, staat de Chinese leverancier onder druk: het wordt meer en meer geweerd. Wat smartphones betreft, is Huawei volledig afgesneden: van Amerikaanse waar als Qualcomms ARM-processors en Google's Android.
Ingrediënten voor zelf doen
Chips en mobiele besturingssystemen vallen natuurlijk ook zelf te maken. Dat kost wat tijd, moeite en geld - zoals bijvoorbeeld Nokia, BlackBerry en Microsoft maar al te goed weten. Maar dan heb je ook wat, of kun je wat hebben. Zowel Huawei als ook diens thuismarkt China zijn groot genoeg om misschien voor elkaar te krijgen wat diverse Westerse tech-giganten niet is gelukt in de concurrentiestrijd tegen de overmacht van Westerse tech-titanen als Apple en Google, maar ook Qualcomm, Intel en wederom Apple.
China investeert al jaren in het opbouwen van meer en meer een eigen IT-industrie. Niet alleen als productiehuis voor de Westers gedomineerde ICT-wereld. Maar ook voor eigen belang, voor de eigen toekomst. Daar zijn wel wat ingrediënten voor nodig. Naast geavanceerde chipproductiemachines ook wel killerapps. Hoewel routenavigatie tegenwoordig wel als basale functionaliteit valt te beschouwen.
Verkeerde toepassing
Een argument om export van ASML-machines naar China aan banden te leggen, is dat daarmee geproduceerde chips zijn te misbruiken voor verkeerde doeleinden. Maar geldt dat niet voor eigenlijk elk soort ICT, component, app of service? Net zoals elke hamer valt te gebruiken om te bouwen én om af te breken. Dus hoe lang voordat TomTom net als ASML wordt beschouwd?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee