Google komt met onzichtbare reCAPTCHA
Door automatisch onderscheid te maken, is de werkwijze van de nieuwe reCAPTCHA -versie volgens Google ‘volledig frictieloos’. Zo moet reCAPTCHA v3 de gebruikerservaring van deze controlefunctie verbeteren. Met de score die dit nieuwe systeem aan het gedrag van bezoekers geeft, berekent de engine of de aanwezige gebruiker een mens is, of wellicht een bot.
Completere analyse
Beheerders krijgen inzicht in een score die aangeeft hoe verdacht de handelingen van gebruikers op hun webpagina zijn. Deze gegevens zijn te combineren met de gegevens die websitebeheerders via andere wegen opslaan, zoals transactiegegevens of gebruikersprofielen.
Zij zijn vervolgens zelf in staat te bepalen of een gebruiker wordt geblokkeerd of dat deze verder dient de verifiëren daadwerkelijk geen bot te zijn. Doordat gebruikers ongemerkt worden gecontroleerd, krijgen beheerders volgens Google een completere analyse van hun gebruikers en de risico’s voor hun site.
‘Bewijs dat je een mens bent’
Met deze nieuwe versie breekt Google met de tijden van een noodzakelijke menselijke handeling uit de voorgaande versies. Zo vereiste de allereerste versie van reCAPTCHA dat gebruikers een samenstelling van letters en cijfers moesten overtypen. Zo konden gebruikers bewijzen 'een mens te zijn'.
De tweede versie van reCAPTCHA vroeg gebruikers een vakje met ‘Ik ben geen robot’ aan te klikken. Ook beoordeelde deze versie het gebruikersgedrag en waardeerde het dit met een score. Bij twijfel aan de oprechtheid van de gebruiker werd een tweede controlemechanisme in werking gesteld. Daarbij moesten gebruikers bijvoorbeeld uit een reeks foto’s alle afbeeldingen met een verkeerslicht selecteren. Die fototest komt dus alleen nog terug als er sterk wordt getwijfeld aan de ware aard van de gebruiker.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee