Overslaan en naar de inhoud gaan

Minister wuift privacy-zorgen verplichte intelligente snelheidsassistent weg

Er is geen sprake van een privacy-inbreuk met de intelligente snelheidsassistent Intelligent Speed Assistance (ISA), die verplicht is voor nieuwe auto’s. Dat meldt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen. Een privacyassesment van toezichthouder AP is dan ook niet nodig, aldus de bewindsman.
Volvo infotainment Google
© Volvo Cars
Volvo Cars

DENK-Kamerlid Stephan van Baarle is bezorgd over de verplichting van ISA, een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Bij het systeem hoor ook EDR, een ‘black box’ die informatie over de rit opslaat en die rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven. Met deze rijhulp kunnen naar schatting tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar worden voorkomen.

De minister schrijft in zijn antwoord op de Kamervragen van DENK dat alle regelgeving in Europa moet voldoen aan de AVG, zo ook de regelgeving voor de ISA en EDR. De Europese Commissie heeft voor deze vanaf juni verplichte systemen de European Data Protection Board (EDPB) geconsulteerd. Dat EDPB is de Europese moederpartij van de Nederlandse privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Volgens Harbers vergelijkt ISA de gereden snelheid met de snelheid en de lokaal geldende snelheidslimiet. Hierbij worden geen data vastgelegd. De Event Data Recorder (EDR) en het Onboard Fuel Consumption Monitoring System (OFCMS), die ook verplicht worden, registreren wel data. “In de EDR worden technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing vastgelegd. Hierbij worden geen GPS-data of andere identificerende gegevens opgeslagen. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse”, aldus Harbers.

41 data-elementen

De EDR bevat volgens Harbers in totaal 41 ‘data-elementen’ die kort voor, tijdens en na een ongeval worden geregistreerd. Het gaat om technische gegevens zoals snelheid, vertraging, stuurhoek, kracht op het stuur, kracht op het rempedaal, en of iemand al dan niet een gordel droeg. “Er zitten geen gegevens in waarmee het voertuig, de eigenaar of de bestuurder kunnen worden geïdentificeerd.” De data worden conform de Europese privacyregels verzameld, benadrukt Harbers.

Volgens de minister is er geen sprake van privacy-inbreuk. Ook stelt hij dat de Tweede Kamer in 2018 al geïnformeerd is over het besluit, waarover in 2019 goedkeuring werd gegeven.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in