Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je digitale vaardigheden bijbrengt aan kenniswerkers

De Maand van de Digitale Fitheid in maart dit jaar, trok dit keer 250 organisaties, die minstens vier activiteiten organiseerden voor hun medewerkers. Doel daarvan was hen meer digitale vaardigheden bij te brengen. Hoog nodig, want veel kenniswerkers is domweg nooit geleerd hoe ze digitaal moeten werken. En dat kost een gemiddelde kenniswerker tussen de 40 en 200 uur per jaar.
vertwijfeld
© Shutterstock
Shutterstock

Dit jaar werd deze actiemaand voor de tweede keer gehouden. En het animo is zeer snel gegroeid, vergeleken met vorig jaar, toen zeventig organisaties meededen. Onder de 250 organisaties die dit jaar meededen, bevinden zich gemeentes als Amsterdam, Groningen en Zeist, waterschappen, provincies, ministeries, 200 zorginstellingen, de politie, DNB, IMNEO, KNVI en de Arbeidsinspectie.

Martijn Aslander, een van de drijvende krachten achter de Maand van de Digitale Fitheid en fellow van de KNVI: “Het plan is dit vijf jaar achtereen te doen en dat er dan zo’n vier miljoen schermwerkers bereikt worden.” Hij schat dat er dit jaar rond de 300.000 meededen. “Goed om te zien dat in organisaties steeds meer mensen te vinden zijn die snappen dat er op dit vlak iets moet gebeuren en die daar zelf mee aan de slag gaan.”

Voorbeelden van interventies dit jaar waren webinars over slimmer werken met Office, over ChatGPT, SmartTyping, over snoertjes en stekkertjes en digitaal solliciteren.

Stop typemachine-emulaties

Terugkijkend constateert Aslander verheugd dat veel van de ‘interventies’ erop gericht waren om te stoppen met het lukraak rondsturen van documenten en mailen. “Dat moet echt anders, want wat je hier ziet zijn in feite typemachine-emulaties uit de jaren 70 en e-mailgedrag uit de jaren 90. Zorg dat iedereen real time bij dezelfde informatie kan. Dat levert per persoon al een tijdwinst op van 20 tot 60 uur per jaar.” Ook werden veel gesprekken gevoerd met teams over de workflowprocessen. Hard nodig, vindt Aslander, want “eigenlijk doet iedereen maar wat – hoe ze e-mail gebruiken, waar documenten worden neergezet. Daar moet je een duidelijke workflow voor afspreken, zodat iedereen dat hetzelfde doet.”

Van groot belang vindt hij ook dat er meer aandacht komt voor digitale hygiëne. Daarmee kun je voorkomen dat je verdrinkt in de informatiestroom die op je af komt. “En dat staat nu gelukkig ook veel meer op de kaart.”

Ook in 2024 wordt de Maand van de Digitale Fitheid weer gehouden, wederom in maart.

Meer informatie is hier te vinden: https://linktr.ee/digitalefitheid

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in