Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube vervangt radio bij jongeren

"YouTube wordt daadwerkelijk beluisterd en niet bekeken'', zei mediawetenschapper Bernd Schorb van de universiteit Leipzig. Jongeren bekijken de video's alleen om de danspassen of gitaarsolo's na te doen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Schorb ondervroeg 3800 jongeren. Van hen gebruikt nog slechts 18 procent regelmatig een klassieke radio. Van degenen die graag muziek luisteren klikt 27 procent op de website van de radiozenders, 36 procent op gespecialiseerde webradio's. Velen wisselen met vrienden ook zelfgemaakte hitlijsten uit.

De onderzoeker constateert dat jongeren zich amper bewust zijn van zaken als auteursrechten of de gevaren van internet. Volgens hem moeten scholen daar meer aandacht aan besteden in de lessen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in