Tech-verlanglijstje
Het is weer zover: de jaarlijkse tsunami van lijstjes—en nee, ik heb het niet over je verlanglijstje voor de kerstman. Elk zelfrespecterend blad, bedrijf en website bombardeert je momenteel met trends en voorspellingen voor het komende jaar. Het is het perfecte voer voor elke bestuurder of manager zonder enige techkennis om tijdens de eindejaars heisessies en borrels mee te pronken. Met als gevolg dat veel van die hype onderwerpen ineens worden aangeboden als nieuwe dienst.
Laten we eerlijk zijn: de tech-industrie zit vol met mooiweerpraters. Bedrijven die zich graag tooien met de nieuwste buzzwords om indruk te maken op klanten, investeerders en de concurrentie. Ze roepen om het hardst over hun implementatie van blockchain, hun vooruitstrevende AI-systemen of hun revolutionaire stappen in duurzame technologieën. Maar als je doorvraagt, blijft er vaak weinig over dan holle frasen en PowerPoint-presentaties vol futuristische stockfoto's.
Een paar jaar geleden was PWA (Progressive Web App) the next big thing. We zagen het echt niet gebeuren dat consumenten een native app van een willekeurig bedrijf zouden installeren. Daarnaast begonnen ook Google en partijen als Adobe/Magento ermee te dwepen. Met PWA studio zou het heel simpel zijn om een PWA-webshop te programmeren en Google gaf aan dat PWA-websites de voorkeur hadden. Het gevolg was dat iedere webshopbouwer ineens PWA-specialist was zonder ooit een volledige PWA-webshop te hebben gebouwd. Er werden blogs volgeschreven, elk event werd volgepropt met PWA-gerelateerde content en er werden serieuze offertes uitgebracht richting klanten die als de dood waren de boot te missen.
En waar staan we nu? De gemiddelde gebruiker heeft geen flauw idee wat een PWA is, laat staan dat ze er dagelijks gebruik van maken. Het ontwikkelen ervan is peperduur en dus alleen weggelegd voor bedrijven met bodemloze budgetten. Inmiddels is het alweer ingeruild voor de volgende hype: composable commerce. Maar hé, het stond wel mooi in het jaarverslag en marketingplan.
Innovatie is geen modeshow waarin je met de nieuwste snufjes pronkt zonder te weten wat te doen. Het is hard werken, kritisch denken en soms tegen de stroom in durven gaan.
Dus terwijl de eindejaarslijstjes ons overspoelen met trends die we 'niet mogen missen', stel ik voor dat we massaal onze eigen verlanglijstjes opstellen. Lijstjes met wensen voor authenticiteit, echte duurzaamheid en betekenisvolle innovatie. Want als we blijven accepteren dat holle frasen en loze beloftes de norm zijn, dan krijgen we precies wat we verdienen: een lege doos verpakt in glanzend papier.
Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 6 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee