'KPN ondermijnt glasvezelinitiatieven van concurrentie'
KPN verliest veel klanten in het buitengebied waar het telecombedrijf geen goede breedbandinternetverbindingen kan of wil leveren. Burgerinitiatieven zoals bijvoorbeeld LVCNET in de gemeente Sint Anthonis in Land van Cuijk zorgen er voor dat het telecombedrijf daar in een jaar tijd 43 procent van zijn klanten is kwijtgeraakt. In een interne presentatie staat dat KPN kan experimenteren met 'agressieve tegenacties zodat derde partijen hun minimum marktaandeel niet behalen’. De presentatie kwam in handen van dagblad Trouw doordat een medewerker van KPN zijn onbeveiligde laptop was verloren.
KPN werd in oktober vorig jaar al op de vingers getikt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). KPN zou de aanleg van glasvezel vertragen door onrust te creëren. De toezichthouder had bewijzen dat KPN in meerdere gemeenten waar derden net bezig waren met een glasvezelinitiatief, plotseling aankondigde zelf glasvezel aan te willen leggen. Dat is volgens de ACM gebeurd in Deurne.
In Breda wilde E-Fiber de hele stad verglazen, maar KPN beloofde zijn klanten in de twee wijken waar E-Fiber wilde beginnen, opeens gratis internet tot het bedrijf zelf met glasvezelaanleg zou starten met glasvezelaanleg. .
KPN zoekt naar verdediging
KPN is het met de beschuldigingen niet eens. Het bedrijf zegt in een reactie naar Trouw dat het bedrijf zich in een zeer competitieve markt bevindt. Het document dat is gelekt, betreft suggesties van commerciële medewerkers hoe KPN zijn marktpositie zou kunnen verdedigen. Die zijn niet door het management overgenomen.
De acties die ACM beschrijft, stammen echter al van voor de gelekte presentatie. De ACM constateerde dat sinds het telecombedrijf het grote onafhankelijke glasvezelbedrijf Reggefiber overnam, de aanleg van glasvezel door KPN, flink is teruggelopen. KPN zegt echter sinds vorig jaar weer flink te investeren in de glasvezelaanleg. Daar waar concurrenten actief zijn, wordt gestreefd naar goed overleg.
UPDATE:
ACM eist uitleg
Naar aanleiding van berichtgeving door Trouw wil de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nu opheldering van KPN over vermeende pogingen om concurrenten in de glasvezelaanleg te dwarsbomen. Een woordvoerder van de ACM wil zich niet uitlaten over de reactie die KPN heeft gegeven aan Trouw. Later deze week zijn er gesprekken zijn tussen de ACM en het telecombedrijf.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee